Hva ville du ha brukt 2 milliarder kroner på?

I forbindelse med en innledning jeg holdt på SUs sommerleir fikk jeg spørsmålet: ”Hvis du var forsknings- og høyere utdanningsminister, hva ville du ha brukt 2 milliarder kroner på?”. Som tidligere leder av Norsk Studentunion tenkte jeg automatisk: Basisbevilgninger, 11 måneders studiestøtte og studentboliger. Men siden jeg ikke lengre er leder av Norsk Studentunion og kan mene akkurat hva jeg vil tenkte jeg at jeg skulle bruke litt mer tid på spørsmålet. Etter en stund kom jeg fram til at ingenting egentlig slo de tre kravene om økte frie midler til universitetene og høyskolene (de såkalte basisbevilgningene) 11 måneders studiestøtte og flere studentboliger.

Mitt budsjett ble derfor følgende:

  • 500 millioner kroner til 11 måneders studiestøtte
  • 275 millioner  kroner til 1 000 studentboliger
  • 1000 millioner kroner til økte basisbevilgninger
  • 112,5 millioner kroner til flere studieplasser
  • 112,5 millioner kroner til flere stipendiatplasser

Men hvis du fikk velge, hva ville du ha brukt 2 milliarder kroner på? Og hvis du også fikk velge hvilken minister du skulle være, hvem ville du ha valgt da og hva ville du ha brukt pengene på?

2 responses to “Hva ville du ha brukt 2 milliarder kroner på?

  1. Tilbaketråkk: Oppfinnsom løsning på studentboligkrise « Benjamin Endré Larsens blogg

  2. Tilbaketråkk: Oppfinnsom løsning på studentboligkrise | Benjamin Endré Larsens blogg

Legg igjen en kommentar